در این متن قصد داریم به بررسی پروژه اسپارتاکوس سونی که قرار است رقیبی برای ایکس باکس گیم پس مایکروسافت باشد بپردازیم و جزئیات آن را بررسی کنیم.
سروی ایکس باکس گیم پس را بدون شک می توان بزرگ ترین موفقیت مایکروسافت و ایکس باکس در دنیای بازی های ویدیویی دانست که با استقبال فوق العاده هواداران روبرو شده و سود سرشاری را نصیب این کمپانی کرده است. بنابراین قابل پیش بینی بود که سرانجام سونی نیز تصمیم به اجرای طرحی مشابه برای پلتفرم پلی استیشن بگیرد. اکنون، بلومبرگ گزارش می دهد که سونی در تلاش است که سرویس جدیدی را بر روی پلی استیشن راه اندازی کرده و به جنگ ایکس باکس گیم پس برود. با ما همراه باشید تا با هم به بررسی بیشتر پروژه اسپارتاکوس سونی و جزئیات آن بپردازیم.
جزئیات پروژه اسپارتاکوس سونی
بنابه گزارش جیسو شریر معروف، سونی در تلاش است تا با پروژه Spartacus، اشتراک های کنونی PlayStation Now، دربرگیرنده صدها بازی که از طریق استریم در اختیار گیمرها قرار گرفته و برخی از آن ها قابلیت دانلود دارند را با PlayStation Plus که امکان دریافت بازی های رایگان ماهیانه در کنار قابلیت بازی کردن آنلاین بازی های پلی استیشن را فراهم می کند را با هم ادغام کرده و تحت سرویسی جدید در اختیار گیمرهای جدید و قدیمی تر سونی قرار دهد.
بنا به گزارشات رسیده، پروژه اسپارتاکوس سونی مشترکین را در طبقه بندی های مختلفی قرار خواهد داد. به طوری که تمام محاسن سرویس پلی استیشن پلاس کنونی را در اختیار مشترکین پایین ترین دسته، مجموعه ای برگزیده از بازی های PS4 و PS5 را در اختیار دسته دوم و دسترسی به دموهای گسترده، قابلیت استریم بازی های ویدیویی و مجموعه ای از بازی های کلاسیک PS1 و PS2 و PS3 و PSP را در اختیار مشترکین بالاترین دسته قرار خواهد داد. همچنین، اگر شایعات قابل اتکا باشند، بهار ۲۰۲۲ را باید زمان راه اندازی سرویس اسپارتاکوس دانست.
البته سونی تا به امروز هیچگونه اطلاعاتی را در خصوص سرویس اسپارتاکوس و یا جزئیات و نحوه عملکرد آن منتشر نکرده است. با این وجود، با فرض صحیح بودن اطلات درز کرده پیرامون این سرویس، در ادامه به بررسی چندین سئوال و مساله مهم پیرامون آن خواهیم پرداخت که پاسخ صحیح به آن ها می تواند تضمین کننده موفقیت این سرویس باشد.
آیا بازی های انحصاری از روز اول بر روی اسپارتاکوس در دسترسی خواهند بود؟
سونی در حالی به سرزمین سرویس های اشتراکی پا می گذارد که رویه متفاوتی را در قبال بازی های AAA انحصاری خود با مایکروسافت پیش گرفته است. از لحاظ تاریخی، سونی همواره در تلاش بوده است که بازی های بزرگ انحصاری خود را با تبلیغات فراوان و در رویدادهای متفاوت به بازار عرضه کند و از این طریق ضمن ترغیب گیمرها به تجربه این عنوان، فروش بالاتری را رقم بزند. در مقایسه با بازی هایی نظیر Destiny 2 یا عناوین نقش آفرینی دیگری نظیر اساسینز کرید والهالا که در صددند گیمرها را با مختوای گوناگون خود تا مدت ها سرگرم نگه دارند، بازی های سونی عموما عناوینی تک نفره بوده و بین ۱۰ تا ۳۰ ساعت زمان مفید از گیمرها را به خود اختصاص می دهند. با این وجود، کیفیت سرآمد گیم پلی و گرافیک و سایر موارد، عاملی است که باعث ماندگاری عناوین سونی می شود. عناوینی نظیر God of War، The Last of Us: Part 2 و یا Ratchet and Clank: Rift Apart عناوینی از این دست هستند که همگی در شمار بهترین بازی های سال خود قرار گرفته اند.
از سوی دیگر، تجربه نشان داده است که سونی علاقه چندان به عرضه عناوین انحصاری خود بر روی سرویس های اشتراکی ندارد. به عنوان مثال، The Last of Us 2 حدودا یک سال و نیم پس از عرضه به بازار، در اختیار مشترکین PlayStation Now قرار گرفت. همچنین، مدت زمان قرار داشتن این عناوین بر روی سرویس های اشتراکی نیز چندان گسترده نیست. برای مثال، بار دیگر به The Last of Us 2 اشاره می کنیم که تنها تا ۳ ژانویه در اختیار گیمرهاست.
جیسون شریر در گزارش خود به این نکته اشاره می کند که علیرغم عرضه پروژه اسپارتاکوس سونی ، این کمپانی همچنان به رویه سابق خود برای بازی های انحصاری بزرگ خود پایبند خواهد بود و نمی توان انتظار داشت که بازی های بزرگ و پرهزینه پلتفرم پلی استیشن را در روز نخست بر روی سرویس های اشتراکی مشاهده کرد! این امر، در صورت حقیقت داشتن، می تواند عامل بازدارنده مهمی برای سونی باشد که سعی در رقابت با غولی چون Xbox Game Pass را دارد. بد نیست بدانید که مایکروسافت، چندی پیش، جدیدترین عنوان انحصاری خود، Halo Infinite را بر روی سرویس ایکس باکس گیم پس قرار داد، بنابراین، مشترکین این سرویس، اکنون می توانند بدون نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه ای، این بازی را به طور کامل دانلود کرده و تجربه نمایند.
قیمت پروژه اسپارتاکوس سونی چقدر خواهد بود؟
در حال حاضر، سونی برای اشتراک یک ساله سرویس های خود، سالانه ۶۰ دلار، سه ماهی ۲۵ دلار و ماهی ۱۰ دلار از مشترکین طلب می کند. از سوی دیگر، سرویس ایکس باکس گیم پس که دربرگیرنده اشتراکی طلایی به منظور تجربه آنلاین بازی ها و دسترسی به کتابخانه رایگان عناوین ایکس باکس است نیز قیمتی ماهانه ۱۰ دلار دارد و ایکس باکس گیم پس آلتیمیت برچسب قیمتی ۱۵ دلاری خورده است. بر اساس این مشاهدات، می توان انتظار داشت که سونی نیز چنین قیمتی را برای سرویس های اشتراکی خود طلب کرده و قیمت پایین ترین دسته از سرویس اسپارتاکوس را ۱۰ دلار، دسته دوم را ۱۵ دلار و دسته سوم را ۲۰ دلار طبقه بندی کند. در حال حاضر، سرویس PS Plus قیمت ماهیانه ۱۰ دلار دارد. بنابراین، با در نظر گرفتن ارزش افزوده این سرویس، قیمت های مورد اشاره برای دسته های مختلف اسپارتاکوس منطقی به نظر می رسد.
هریک از دسته های Spartacus چه محتوایی را ارائه خواهند کرد؟
به گزارش بلومبرگ، پروژه اسپارتاکوس سونی اساسا در سه دسته بندی مختلف در اختیار مشترکین قرار خواهد گرفت. دسته اول، همان اشتراک پلی استیشن پلاس کنونی خواهد بود که قابلیت بازی آنلاین، خرید با تخفیف از فروشگاه پلی استیشن و چندین عنوان رایگان ماهیانه را به مشتریان اهدا می کند. از سوی دیگر، مشترکین دسته دوم، علاوه بر آنچه گفته شد به باندل هایی از عناوین PS4 و PS5 نیز دسترسی خواهند داشت.
با این وجود، شرایط در این بخش کمی پیچیده خواهد شد، چراکه در حال حاضر، مشترکین پلی استیشن پلاس بر روی PS5 به مجموعه ای تحت عنوان PlayStation Plus Collection دسترسی دارند که حدود ۲۰ بازی محبوب PS4 را به طور رایگان در اختیارشان قرار می دهد. حال با مدل جدید دسته بندی اسپارتاکوس، مشخص نیست که آیا این مجموعه تنها در اختیار مشترکین دسته ۲ قرار خواهد گرفت و یا مشترکین دسته اول نیز می توانند کمافی السابق به این عناوین دسترسی داشته باشند.
همچنین، دسته سوم مشترکین اسپارتاکوس هم به مجموعه گسترده تری از بازی های نسل های پیش کنسول های سونی دسترسی خواهند داشت. با وجود قرار گرفتن امکان استریم کردن بازی ها در اختیار مشترکین این دسته، سونی باید تصمیم بگیرد که آیا بازی های قدیمی تر نیز به واسطه استریم در اختیار مشترکین دسته سوم قرار خواهد گرفت یا امکان دانلود آن ها فراهم خواهد بود.
آیا پروژه اسپارتاکوس سونی تنها به بازی اختصاص خواهد داشت؟
در گذشته، سونی طرح هایی نظیر ارائه محتوای غیر از بازی، نظیر اشتراک شش ماهه سرویس اپل تی وی پلاس به گیمرهای PS5 را امتحان کرده است. از سوی دیگر، عناوینی نظیر مجموعه Venom، سری فیلم های اسپایدرمن و یا Jumanji: Welcome to the Jungle فرنچایزهایی سینمایی هستند که در تملک سونی بوده و این کمپانی می تواند با تکیه بر آن ها، برگ برنده بزرگی را در رقابت با ایکس باکس گیم پس در اختیار داشته باشد. بنابراین، شاید سونی علاوه بر بازی های ویدیویی، تصمیم به ارائه برخی محتوای سینمایی در قالب پروژه Spartacus به مخاطبان خود را نیز داشته باشد.
به طور کلی، مهم ترین کاری که سرویس اسپارتاکوس انجام خواهد داد، ادغام اشتراک های پلی استیشن پلاس و پلی استیشن Now است که تا به امروز، سرویس هایی جداگانه با برچسب های قیمتی جداگانه بوده اند. مشخص نیست که آیا این ادغام به معنای تعیین فلسفه سونی در قبال سرویس های اشتراکی است یا صرفا یک تغییر برند از سوی این کمپانی خواهد بود.
در عین حال، هنوز هیچ گونه اطلاعات رسمی از این سرویس توسط سونی مخابره نشده است. بنابراین، توصیه می کنیم به منظور آگاهی از بروزترین اخبار پیرامون کنسول پلی استیشن، به طور پیوسته از بخش پلی استیشن گیفت گیفت بازدید کنید.